mandag 28. desember 2009

Matt 7.3

Ein bør eigentleg ikkje skriva innlegg når ein er irritert trur eg, men eg gjer det uansett. Eg er så lei av å lese nyheter, eller bloggar, eller overhøyra samtalar om KrF som ikkje er tydlege nok om ditt, eller kristne som ikkje tar nok avstand frå datt. Eg har all respekt for at folk har forskjellige meiningar, men eg respekterer ikkje alltid måten dei får fram desse meiningane! Grunnen til at min frustrasjon har toppa seg litt nett no er at eg har lese bloggar som kjempar mot abort. Ikkje misforstå meg, eg er på ingen måte for abort. Eg er faktisk veldig sterkt mot abort, men måten enkelte kjempar for dette er så umenneskleg og ukristleg som det går an å verta!

Som kristne trur eg dei fleste kan vera eininge i at Jesus skal vera vårt førebilete. Kva kan me lære av livet til Jesus? Jo, han såg den enkelte, viste kjærleik, ikkje fordømmelse, og hang med dei som ofte vart dømd av resten av samfunnet. Eg kjenner meg ganske sikker på at om Jesus hadde levd i dag, ville han ikkje vore den personen som viser bilete av aboterte foster til kvinner som er oppe i ein vanvittig vanskeleg situasjon. Han ville nok heller ikkje vore den personen som som tok avstand frå ein person som har havna ut på kjøret, som tar seg eit glas rødvin, eller er homofil.

Eg lar bibelen tala for seg:

Matt 5.5
Salige er de ydmyke, for de skal arve jorden.

Ef 4.1-2
Så formaner jeg dere, jeg som er fange for Herrens skyld, at dere lever et liv som er verdig det kall dere har fått, 2 i mildhet, ydmykhet og storsinn, så dere bærer over med hverandre i kjærlighet.

5 kommentarer:

Elisabeth N. Sævik sa...

Amen!

Fin blogg forresten!!

elise fise sa...

KjempeAmen!

Du e flink Ane :)
Gla i de!ti

Tidligare Framnes sa...

""Ein bør eigentleg ikkje skriva innlegg når ein er irritert trur eg""

nei de bør man nok ikkje gjera, so eg trur du burde friska deg litt opp på dei 10 punkta under, kanskje du då forstår betre?


Ti på topp indikasjoner på at DU er overdrevet religiøs i hodet.

10 – Du benekter selv hardnakket eksistensen av tusener av andre religioners guder, men kommer i harnisk når noen benekter eksistensen av din egen gud.

9 – Du føler deg fornærmet og ”avhumanisert” når vitenskapen sier at mennesket har utviklet seg fra andre livsformer, men du har ingen problemer med den bibelske påstanden om at mennesket ble skapt av gjørme.

8 – Du ler av polyteister, men har ingen problemer med å tro på en gud, som egentlig er tre.

7 – Du blir lilla i fjeset av indignasjon når du hører om grusomme overgrep gjort i Allahs navn, men du blinker ikke engang når du hører hvordan Jehova slaktet alle de førstefødte spedbarn i Egypt eller beordret utryddelsen av hele etniske grupper i Jesaia – inkludert kvinner, barn og trær(!).

6 – Du ler av Hinduistenes tro på at mennesker kan bli til guder, og greske ideer om at guder har seg med jordiske kvinner, men du har ingen problemer med å tro på at en Hellig Ånd befruktet Maria, som så fødte en "menneskegud" som ble drept, men som livnet til igjen og deretter fløy til himmels.

5 – Du er villlig til å bruke livet ditt på å lete etter smutthull i den etablerte vitenskapelige alderen på kloden (4,55 milliarder år), men du ser ikke noe problem med å tro på en datering fastsatt av noen stammefolk fra bronsealder som satt i teltene sine og gjettet på at verden var sånn ca noen generasjoner gammel.

4 – Du tror at alle menneskene her på jorden, bortsett fra de som deler akkurat din tro – minus naturligvis rivaliserende sekter – vil tilbringe evigheten i et evig brennende Helvete, og likevel ser du på din religion som den mest ”tolerante” og ”kjærlige”.

3 – Mens moderne vitenskap, historie, geologi, biologi og fysikk ikke har klart å overbevise deg om det motsatte, så vil hvilkensomhelst idiot som ruller rundt på gulvet mens han ”taler i tunger” være alt du trenger som ”bevis” for at din religion er sann.

2 – Du definerer 0.01% som en ”høy suksess rate” når det gjelder å bli bønnhørt, og du anser det som tilstrekkelig bevis på at bønn fungerer. Og du mener ar de resterende 99,99% gangene hvor du ikke ble bønnhørt som ganske enkelt ”Guds vilje”.

1 – Du vet faktisk mye mindre enn de fleste ateister og agnostikere om Bibelen, Kristendommen og kirkehistorie – men du kaller deg likevel en ”Kristen”.

Ane sa...

Haha ! Dei ti punkta ser ein over alt! Også der dei ikkje passar inn. Eg ser ikkje heilt behovet for dei her, men vist du føler deg betre av å fått vist dei ein gong til så er det heilt greit. Lykke til med å lime dei inn på neste blogg du finn som tilhøyrer ein kristen person.

Fjasapasa sa...

Kan ikkje du fjerner de Ane? Eg sitte som eit spørsmålsteikn her no.